הזעת יתר בילדים
יאיר גילוני
יאיר גילוני

הזעת יתר בילדים: האם היא ניתנת לטיפול?

הזעת יתר נחשבת לבעיה יחסית נפוצה באוכלוסייה, אך העובדה הזו לא מנחמת ממש את הסובלים ממנה, שכן היא מציקה במיוחד ומביכה, בעיקר בסיטואציות חברתיות או מקצועיות, מול קולגות ובמסגרות שונות. מתי מתחילה אותה הזעת יתר? במקרים מסוימים כבר בילדות. כן, הזעת יתר בילדים גם היא תופעה די מוכרת ולא מעט ילדים סובלים ממנה.

מלבד ההרגשה הלא נעימה, ילדים סובלים במקביל מהשלכות חברתיות שמקורן בהזעת היתר שלהם. ילדים אחרים עלולים ללעוג להם, ואלו חשים בושה שפוגעת בביטחון העצמי שלהם. בגילאים צעירים במיוחד, מקרים של הזעת יתר מופיעים בדרך כלל בכפות הידיים ובכפות הרגליים – ופחות בבית השחי. לרוב, הזעת יתר באזורים אלו מרמזת על הבאות: סביר ואולי צפוי במידת מה, כי ילדים הסובלים מהתופעה בכפות הידיים והרגליים, יסבלו ממנה גם בבית השחי בבגרותם. 

טיפול בהזעת יתר בהזרקת Dysport? לא בכל מקרה

הפתרון להזעת היתר שאנו במרכז הרפואי לבריאות העור ממליצים עליו, הוא הזרקת חומר הנקרא Dysport, המבוסס על בוטוליניום טוקסין – במספר הזרקות אל אזור בית השחי, השריר הנמצא על בלוטות הזיעה ישותק וכך הבלוטות לא ייסחטו ויוציאו זיעה. התגובה תישמר לזמן לא מבוטל, לרוב בין 8-9 חודשים בממוצע, שבהם לא צפויה זיעה בבית השחי.

הזרקות לטיפול בהזעת יתר בבית השחי

האם הטיפול הזה יכול לסייע גם בהזעת יתר בקרב ילדים? התשובה היא שלא. כפי שציינו כאן, בדרך כלל, הזעת יתר אצל ילדים תופיע בכפות הידיים ובכפות הרגליים. הטיפול לא צפוי להיות יעיל בילדים, מכיוון שהוא לא משפיע על אזורים אלו. מדובר בטיפול בהזעת יתר בבית השחי לרוב. בדרך כלל, גיל הנעורים, (הכוונה היא לאזור הגילאים 16-17) הוא גיל שבו ניתן להתחיל בטיפולים למניעת הזעת יתר, כמובן בהסכמה מפורשת וכתובה של ההורים, ובתנאי שההזעה מופיעה בבית השחי.

חשוב לציין כי בדרך כלל, למעט חריגים, הגיל שבו נתחיל לראות מטופלים ומטופלות עוברים את הטיפול, הוא שנות ה-20 המוקדמות. אלו נהנים מטיפול בודד וקצר יחסית, שעליו יצטרכו לחזור לאחר התפוגגות השפעת הטיפול. ההשפעה צפויה בתוך שבוע מרגע הטיפול.

דילוג לתוכן