יאיר גילוני
יאיר גילוני

קוסמטיקאית רפואית ומכשירים לא מאושרים – ממה עליכם להיזהר?

לפני מספר ימים שודרה בחדשות 10 כתבה במסגרת מוסף הצרכנות 'ברקוד' שבחנה את ענף הקוסמטיקאים והקוסמטיקאיות בישראל, בייחוד אלה המתהדרים בתואר 'קוסמטיקאים רפואיים' או 'פרא-רפואיים'. בכתבה נטען כי אין הגדרה כזו בישראל – זוהי הטעיה ואפילו סיכון בריאותי למטופלים.

מהכתבה עולה כי אין צורך בתעודה כלשהי על מנת לבצע טיפולי קוסמטיקה, חרף הסיכונים הקיימים. עם זאת, מטופלים רבים שמגיעים לקוסמטיקאיות המוגדרות 'פרא-רפואיות', אינם מבינים בתחום וחושבים שיש קשר בין הקוסמטיקאית לבין רפואה, באופן כלשהו. בפועל, משרד העבודה מעניק תעודת קוסמטיקאית למי שעוברת קורס מפוקח מטעם המשרד (על אף שאין חובה בתעודה כדי לעסוק בתחום, כפי שציינו). בקורס זה אין כל אזכור לתחום הרפואה.

המצב המטעה בישראל כיום

קוסמטיקאיות הן בעלות מקצוע בתחום היופי – בין אם למדו את המקצוע ובין אם לאו. אלה מבצעות טיפולי יופי שונים, דוגמת מריחת משחות על עור המטופלים והמטופלות, ביצוע פילינג בפנים, הוצאת 'שחורים' מהפנים ועוד. למעשה, כל העיסוק של הקוסמטיקאיות במכשור שהוא פולשני, או עשוי להיות פולשני – אסור בהחלט. זאת מכיוון שאין להן אישור לבצע טיפולים שכאלו, ואין מושג כזה 'קוסמטיקאית רפואית'.

ישנם רופא או שניים בארץ המעבירים קורסים לקוסמטיקאיות ומנפיקים להן תעודת קוסמטיקה רפואית – אך זו כאמור אינה מוכרת בישראל. לצערנו, קוסמטיקאיות רבות קושרות את עצמן לעולם הרפואה וכך מתפתים ומתפתות אלפי אנשים מדי חודש לעבור טיפולים שהקוסמטיקאיות אינן מוסמכות להעניק – דוגמת טיפולי עפעפיים, לעתים קרובות באמצעות מכשירים שנרכשו דרך אתרי אינטרנט.

הטיפול במכשירי פלזמה למשל, שבו נעשה טיפול הרמת עפעפיים ללא ניתוח, חייב להיות מבוצע על ידי רופא – ועל ידי המכשור המתקדם והבטוח ביותר שקיים.

בחלק מהטיפולים, שאינם מבוצעים על ידי רופא אלא על ידי קוסמטיקאית לא מנוסה, התוצאה אינה טובה או גורמת לבעיות ולתופעות לוואי, וכך נוצרות תלונות ותביעות שהיו יכולות להימנע.

בשורה התחתונה – ראו הוזהרתם! טיפול לא מקצועי במכשור לא נכון ועל ידי בעל מקצוע שאינו מוסמך לעסוק בתחום – הוא מתכון לכישלון!

מה חשוב לבדוק לפני ביצוע טיפול ברפואה אסתטית?

  • בבחירת המטפל – ודאו כי הוא בחן את הבעיה הספציפית שלכם, שיש לטפל בה. כמו כן חשוב מאוד שהוא יהיה רופא.
  • ודאו שלרופא המטפל ישנם מכשירים מאושרים – על ידי משרד הבריאות וה-CE האירופי. בשוק ישנם מכשירים רבים שאינם מאושרים, והם לא יותר מחיקוי לא מוצלח של מכשיר מאושר. הדבר, בשילוב מטפל שאינו רופא, עלול להביא לתופעות לוואי רבות.
  • לא לבחור תמיד את הזול – אין ספק שהמחיר לטיפולים אצל קוסמטיקאיות ואצל רופא הוא שונה. לרופא יש מכשור וכמובן הכשרה מתאימה כדי לבצע את הטיפול בצורה מיטבית. יתרה מזאת, אם צצה בעיה כלשהי תוך כדי טיפול, רופא יידע לתת את המענה, בניגוד לקוסמטיקאית.
דילוג לתוכן