ד"ר גילוני - פלקסר
יאיר גילוני
יאיר גילוני

מה תעדיפו: טיפול ע"י רופא במכשור מאושר, או טיפול במכשיר מעלי אקספרס?

בתחילת השבוע שודרה בחדשות 13 כתבה שממחישה בצורה ברורה את הטענות שעליהן כתבתי כאן באתר במשך זמן רב. בכתבה דובר על כך שקוסמטיקאיות רבות מבצעות פרוצדורות אסתטיות שאמורות להתבצע על ידי רופאים בלבד, תוך שימוש בטכנולוגיות ובמכשור עוצמתיים – ועל הנזקים הפוטנציאליים של טיפולים אלה. לראיה, לכתבה התראיינו מספר מטופלות שעברו טיפולים עוצמתיים על ידי קוסמטיקאיות וסובלות מכתמים ומתופעות לוואי חמורות על עורן.

נקודה ראשונה שעלתה בכתבה ואליה ארצה להתייחס היא הנגעים והשומות. בכתבה נראות קוסמטיקאיות שמציעות להסיר נגעים או שומות בטכנולוגיות שהן מחזיקות, ללא בדיקת הנגעים לפני הסרתם. יובהר כי במקרה של נגעים ושומות, אסור לאף אחד לגעת בהם, למעט רופאי עור. גם כאשר פלסטיקאים נתקלים בנגע מסוים אצל המטופלים שלהם, הם מפנים אותם לרופאי עור. גם בעבודתי, כאשר אני נתקל בנגע כלשהו, אני מבקש מהמטופל/ת אישור מרופא עור על כך שלא מדובר בנגע חשוד, גם כאשר הוא לא נראה לי חשוד במבט ראשון. אל תוותרו על בדיקה וחוות דעת מטעם רופא עור לפני ביצוע טיפול כלשהו.

האמון בין קוסמטיקאיות למטופלות מוביל לטיפולים מסוכנים

בכתבה הועלו דוגמאות לטיפולים שמבוצעים על ידי קוסמטיקאיות ואמורים להתבצע על ידי רופאים בלבד. אחד הטיפולים הללו הוא הטיפול באנרגיית פלזמה, המשמש בין היתר לטובת טיפול הרמת עפעפיים ללא ניתוח. התופעה הזו של טיפולים מגוונים שניתנים על ידי קוסמטיקאיות ככל העולה על רוחן, והעובדה שהן עברו קורס או הכשרה אצל רופא מסוים, לא הופכות את הטיפול שלהן ללגיטימי.

ד"ר יאיר גילוני הסרת שומות ופיגמנטציה

הדבר משול לכך שרופא משפחה יבצע השתלות שיניים – לא מדובר בתחום ההתמחות שלו והדבר אסור. בפועל, מה שקורה הוא שלקוחות רבים נותנים ונותנות אמון בקוסמטיקאיות. במסגרת האמון הזה, מגיעות למטופלים והמטופלות ההצעות לטיפולים נוספים וגדולים יותר – וכאן יש סכנה. נשים רבות נפגעו כתוצאה מטיפולים שחורגים מתחום העיסוק של קוסמטיקאיות והדבר בכלל לא מגיע לתקשורת או למשרד הבריאות, רק מתוך חשש שהעניין יוביל למלחמה חסרת תועלת.

בכתבה הוצג מכתב למנכ"ל משרד הבריאות מטעם שני רופאי עור בכירים הדורש התערבות מיידית בכל הקשור לגבולות המקצועיים של קוסמטיקאיות. לדעתי, במשרד הבריאות אין כוח אדם מספיק כדי לפקח על כמות הקוסמטיקאיות הגדולה מאוד כיום. אין לו אפשרות לפקח היטב על הנושא, ולצערנו, קוסמטיקאיות רבות מנצלות זאת. גם אם קוסמטיקאיות מסוימות מצליחות בטיפולים שחורגים מתחום עיסוקן, הדבר לא אומר שהן אמורות לעסוק בכך.

כדאי לברר מה טיב המכשיר שבו מבוצע הטיפול

בכתבה נטען שהחברות המייבאות את המכשור הרפואי לישראל נוהגות באפס אחריות. עם זאת, אין ממש מה לעשות נגד זה. כאשר מכשיר מסוים נכנס לישראל, הוא מקבל אישור של משרד הבריאות. אם המכשיר מוגדר Medical, אזי המכשיר אמור להימכר רק לרופאים. כך במקרה של מכשיר ה-Plexr: הוא לא נמכר למי שאינו רופא. מכשירי פלזמה אחרים, לדאבוני, מגיעים לידיים של אחרים שאינם רופאים ועלולים לסכן את המטופלים והמטופלות.

יתרה מזאת, נחשפתי למספר מקרים שבהם קוסמטיקאיות קונות את המכשירים השונים שלהן באמצעות אתרים כמו עלי אקספרס או אמזון, ואלו לא עוברים את בדיקת משרד הבריאות. בשורה התחתונה, יש טיפולים שאמורים להתבצע רק על ידי רופאים ורק במכשור מאושר ומתאים!

דילוג לתוכן