יאיר גילוני
יאיר גילוני

איך ניתן לטפל בפצעי בגרות באמצעות הגיינה וניקיון הפנים

טיפול בפצעי בגרות באמצעות הגיינה
טיפול בפצעי בגרות באמצעות הגיינה

אחת מהתופעות השכיחות בקרב בני נוער, הם פצעי האקנה על עור הפנים, שלא לחינם נקראים בשפה העממית – פצעי בגרות. פצעים אלה, מופיעים גם באזורים אחרים של הגוף כמו הגב והחזה, מתחרשים במיוחד במהלך גיל ההתבגרות, אז מתרחשת פעילות הורמונלית חזקה.

פצעי הבגרות נוצרים בעקבות עלייה של הורמון הטסטוסטרון אצל בנים והבנות ותופעה זו גורמת לבלוטות החלב להפריש עודף חלב. נקבוביות העור נסתמות בעקבות הפרשת היתר של החלב, דבר הגורם להופעת נקודות שחורות על העור (קומודונים). לאחר מכן מתפתחים פצעי בגרות (החצ'קונים, בשפת העם) – פצעים דלקתיים אדומים בעלי ראש מוגלתי.

באותה תקופה גם בני הנוער נתונים ללחצים ומתחים נפשיים שונים כמו צורך במקובלות חברתית, זוגיות ולימודים. לחצים אלה רק יכולים להחריף את הופעתם של פצעי הבגרות ולהחריף את את התופעה. מלבד הפן הפיזי והפגיעה של פצעי בגרות במראה הפנים, בני נוער רבים עם פצעי בגרות סובלים מפגיעה בביטחונם העצמי, מה שרק עלול להחריף את המצב הנפשי.

לא תמיד ניתן למנוע את הופעתם של פצעי הבגרות. זה מאוד תלוי בגורמים הסביבתייים שהזכרתי וגם בגנטיקה. אולם יש מספר דרכים להקטין את חריפותם ואחד מהמרכזיים בהם הוא שמירה על הגיינה בשלב המוקדם בו החלו לצאת פצעי בגרות. פצעי הבגרות מאוד מציקים למי שחווה אותם, אבל מדובר לרוב תופעה שכיחה שעוברת עם הזמן.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי פצעי הבגרות עלולים להשאיר צלקות על עור הפנים לכל החיים, ולכן חשוב לטפל בהם בצורה נכונה, תוך שמירה על ניקיון עור הפנים. לא הרבה יודעים זאת, אבל ניקוי נכון של עור הפנים, יכול להקטין בצורה משמעותית הצטברות של חיידקים והתפתחות פצעי בגרות נוספים.

איך ניתן לטפל בפצעי בגרות על ידי הגיינה?

כאמור, בני נוער הסובלים מפצעי בגרות חייבים לשמור על היגיינה אישית ועל ניקיון עור הפנים. הצטברות השומן על העור, זיעה ולכלוך הם גורמים הידועים המחריפים את פצעי הבגרות, הן מבחינת ריבוי הופעתם והן מבחינת חומרותם. אולם, על ידי פעולות פשוטות כמו הקפדה על רחיצת ידיים, הקפדה שלא לגעת בפצעי הבגרות ושטיפת הפנים בסבון מתאים, יכולים להקטין את חריפותם של פצעי בגרות על עור הפנים. ריכזתי בפניכם 5 כללים בסיסיים:

  1. הופיעו פצעי בגרות? גשו לייעוץ אצל קומסטיקאית. אז נכון שמדובר בתופעה שכיחה, אבל עדיין כדאי לכם לקבל מבעל מקצוע את הייעוץ המתאים איך ניתן לטפל בפצעי הבגרות באמצעות הגיינה.
  2. ניקוי פעמיים ביום – לא יותר. יש נטייה אצל מתבגרים לשטוף את הפנים בתדירות מוגזמת. זה יכול לפעמים רק להחריף את הבעיה ולגרום להתייבשות העור. אני ממליץ על ניקוי עדין בתדירות של פעמיים ביום עם סבון נטול אלכוהול המותאם לעור הסובל מפצעי בגרות.
  3. לא לפוצץ חצ'קונים! כן, גם זאת נטייה של מתבגרים ואני מכיר הרבה כאלה שחושבים שיפתרו את הבעיה אם "יעקרו אותה מהשורש" (תרתי משמע…). אבל זאת ממש לא הדרך ופעולה כזאת יכולה רק להזיק, לגרום להתגברות פצעי הבגרות ואף לצלקות.

יש לציין כי קיימים היום מכשירים וטיפולים רפואיים היכולים לשפר בצורה משמעותית את מצב פצעי הבגרות ואף להעלימם. אחד מהם הוא טיפול פוטו –פנאומטי המבוצע במרפאתי. מדובר בטיפול חדשני, הנחשב כיעיל ביותר ומשלב יניקת העור על ידי הבזקי אור כחול. מחקרים רבים בעולם הראו מעל לכל ספק את יעילות קרני האור הכחול בטיפול בבעיות עור.

כאשר החומר נחשף לחיידקי האקנה, הוא עובר שינוי כימי הגורם להרס החיידק ומונע את התרבותו. יניקת העור גורמת לפתיחת הסתימה בזקיק השיערה ואלומת האור הורגת את החיידקים. שילוב של שתי השיטות הוא שילוב מנצח. הטיפול הוא ללא מגע ואין צורך להשתמש באנטיביוטיקה או בתרופות אחרות. הטיפול מתבצע פעם עד פעמיים בשבוע במשך 4-5 שבועות.

אם אתם מעוניינים בטיפול תוכלו לפנות אליי דרך טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה.

דילוג לתוכן